Bumi Mesir Yang Pernah Ku Jejaki Suatu Masa Dulu ( Part 1 )

Video kenangan di kedai To’miah – makanan wajib selepas pulang dari Kuliyah

Bismillah walhamdulillah

Ya Allah, tiba-tiba saja teringatkan Mesir. Bumi itu telah mengingatkan saya dengan bermacam-macam kenangan dan pengalaman. Kehidupan  di sana banyak mencetuskan rasa insaf dalam diri sekembalinya saya ke tanah air tercinta.

‘ Waktu digenggaman kita, tidak sekali kita menghargainya, bila hilang barulah kita tangisinya

Begitulah sifat manusia. Merasai kehilangan bila sesuatu itu telah hilang dari pandangan atau genggaman kita.

Ada masa-masa lapang, sempat juga saya menjenguk  di laman Facebook teman-teman, melihat gambar-gambar yang  terpapar suasana bumi Mesir. Entah mengapa saya rasa cemburu dengan teman-teman yang masih berada di sana menikmati dan menghirup udaranya yang berdebu.Memang saya bercita setinggi gunung untuk ke sana buat kali ke-2. Namun, masih belum berkesempatan dan diizinkan Allah.

Wajah-wajah insan yang pernah saya sapa ditepian jalan masih lagi terbayang antaranya Sheikh Ali, Ummu Hajar dan anaknya Hajar.

Bermula di Masjid , saya mengenali sheikh Ali yang sangat peramah sehinggalah suatu ketika saya di bawah ke rumahnya berkenalan pula dengan isterinya Ummu Hajar yang sangat baik. Wajah mereka saya masih ingat hingga ke hari ini.

Bersambung ………

4 Responses to “Bumi Mesir Yang Pernah Ku Jejaki Suatu Masa Dulu ( Part 1 )”


  1. 1 Tanpa Nama Mac 9, 2012 at 7:47 am

    salam,ustaz kuliah apa? boleh tahan la debu dia,to’miah bahaya2

  2. 2 Life Of AKU The Episode Mac 9, 2012 at 9:05 am

    Waalaikumussalam, kuliah qiraat …. bahaya ke ? tawakkaltu ‘alallah …🙂


Tinggalkan Jawapan

" Sesungguhnya setiap keturunan anak adam ada melakukan kesilapan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan adalah orang-orang yang bertaubat . Allah maha pengampun, janganlah kau putus asa. "

My Entries

Hits Counter

  • 107,818 Pengunjung

