Sinar Rumahtangga

ImejBismillah walhamdulillah.

Bila bercakap soal suami isteri, adakalanya kita tidak mampu. Namun Biarlah ia terkena pada diri sendiri. Asalkan memberi manfaat. Berharaplah pada Tuhan yang berkuasa merubah apa saja. Dari buruk kepada baik, dan sebaliknya. ” Siapa yang tahu ? ” melainkan hanya si suami dan isteri .

Kehidupan berumahtangga adalah sebuah kehidupan yang berbeza dari kehidupan berseorangan. Tanggungjawab semakin bertambah, ada juga beralih arah keutamaannya. Sangat banyak. Bagi kita yang sering melakukan kesilapan dan kesalahan hidup berumahtangga. Marilah kita sama-sama beristighfar.

Sabar, toleransi, lemah lembut, amanah dan jujur, penyayang sangat dituntut. Suami dan isteri perlu memahami kehendak antara satu sama lain. Bila berlaku salah faham. Jangan lah hanya dituding kepada si suami sahaja. Begitu juga sebaliknya. Fikirkan apa puncanya.

” Suami belum selamat. Isteri perlu berjaga-jaga.”

Suami boleh masuk neraka, hanya kerana si Isterinya. dan isteri boleh masuk neraka hanya kerana tidak mentaati suaminya. Masing-masing berpeluang merasai panas api neraka jika masing-masing memilih jalan tersebut. Tarbiyah dalam rumahtangga Suami yang bisu dari mentarbiyah isteri dgn didikan agama adalah suami yg tidak bertanggungjawab dan dicela dalam agama.Isteri perlu beri peluang kepada si suami untuk mengislahi diri suami sendiri dan mentarbiyah diri si isteri. Kepada para suami, sedarlah ianya satu kewajipan untuk memberi kefahaman agar si isteri menjadi isteri yang solehah. Sepatutnya kesilapan lalu, jangan dimomokkan dalam kehidupan hari ini dan masa akan datang. Si isteri yang hanya mengungkit dan mencari kesalahan suami, perlu menginsafi diri. Begitu juga suami.

كل بنى ءادم الخطاءين وخير الخطاءين التوبين “

setiap anak Adam ada melakukan kesalahan, dan sebaik2 org yg melakukan kesalahan adalah org yg bertaubat “

Hadis di atas adalah sebuah hadis yang memberi sinar kepada si suami dan si isteri yg pernah dan sedang berputus asa dalam hidup berumahtangga.

Allah sangat sayang kepada hambanya dikalangan suami dan isteri juga yg menjernihkan hubungan rumahtangga ke arah yang lebih baik. Jika sebaliknya berlaku, kita terus mengeruhkan keadaan, lalu terjadilah babak-babak pertengkaran, pergaduhan, ungkit-mengungkit dan yg seumpamanya. Maka, bertepuk tanganlah si syaitan yang sentiasa menanti mana-mana pasangan suami isteri untuk berpisah. Wallahua’lam

0 Responses to “Sinar Rumahtangga”



  1. Tinggalkan Komen

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




" Sesungguhnya setiap keturunan anak adam ada melakukan kesilapan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan adalah orang-orang yang bertaubat . Allah maha pengampun, janganlah kau putus asa. "

My Entries

Hits Counter

  • 107,818 Pengunjung

%d bloggers like this: