Hijrah : Dari Syurga Ke Penjara

Bismillah walhamdulillah… Siapa yang mahu melepaskan syurga lantas melulu ke penjara.

” Gila apa ? ”

” Ad-dunya jannatu lil kafir, was-sijnu lil mukmin ” ( dunia itu syurga bagi orang kafir, dan penjara bagi orang Mukmin )

Maka, kesenangan dan kebahagian hakiki adalah di syurga nanti. Adapun kesenangan di dunia ini hanya tempelan semata. Mengapa sanggup melepaskan syurga sebenar semata-mata kerana syurga palsu yang banyak menipu.

Memahami konsep hijrah suatu keberuntungan yang jelas. Hijrah bukan semata melibatkan perjalanan, bahkan lebih besar dari itu.

Syurga yang dimaksudkan adalah satu tempat bagi manusia menjadikan dunia adalah segala-galanya dan penjara itu adalah satu tempat bagi manusia yang bersusah payah mencari syurga hakiki tanpa mengabaikan dunia dan tempatnya juga adalah di dunia.

Muhasabah dan nilailah di mana kita. Hijrah tidak hanya perkara yang kita sukai, bahkan sekalipun ianya dibenci, hijrah menjadi benar dan bukan lagi palsu.

Marilah kita bersama-sama, berhijrah ke penjara …. yang di dalamnya telah terbina jambatan ke syurga . Bersama menegakkan amar maaruf, nahi mungkar dalam diri,keluarga,masyarakat dan negara.

 

0 Responses to “Hijrah : Dari Syurga Ke Penjara”



  1. Tinggalkan Komen

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




" Sesungguhnya setiap keturunan anak adam ada melakukan kesilapan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan adalah orang-orang yang bertaubat . Allah maha pengampun, janganlah kau putus asa. "

My Entries

Hits Counter

  • 107,818 Pengunjung

%d bloggers like this: