Dosa Yang Terlepas Dipandang

Bismillah walhamdulillah,

Dah lama rasanya tak diupdate blog ni. Harapnya masih ada pengunjung yang menjengok blog ni. Wallahua’lam.

Adakalanya, saya merindui saat-saat bersama blog life of aku. Berinteraksi dengan rakan-rakan blog. Tapi, sekarang saya kehilangan ‘itu’ dan kemungkinan saat itu tak akan berulang.

Dalam fatrah saya berdiam diri, sebenarnya banyak perkara yang saya lalui, susah,senang,sibuk, dan bermacam-macam lagi yang akhirnya hanyalah kalimah ‘astaghfirullah’ yang terucap dibibir.

Keadaan-keadaan yang menimpa saya, adakalanya saya hadapinya dengan keluhan . Saya sendiri tidak sedar yang sebenarnya ia tidak baik untuk kekuatan mental dan spiritual.

” asyik-asyik saya ja kena buat ” jelas saya kepada mak

” tak apalah, dapat pahala lebih ” jawab mak dengan nada lembut

Saya terkedu dan ‘termalu’ kerana saya tahu tentang itu, tapi mengapa saya still mengeluh. Itulah kesilapan yang kekadang kita tidak menyedarinya. Dan itulah yang sebenarnya membimbangkan kita.

“astaghfirullah”

Istifadahnya ialah dalam setiap perkataan, perbuatan dan ikrar kita, kita kena berhati-hati. Supaya tidak berlaku ‘terlepas pandang’ apabila melakukan dosa. Sebab kita hanya menujukan dosa itu seperti meninggalkan sembahnyang, mencuri dsb. Itu yang kita nampak. Sesungguhnya Allah maha pengampun. Jangan lupa untuk sentiasa beristighfar dan bertaubat kepada Allah. Siiru ‘ala barokatillah.

Salam kembali …..

 

 

2 Responses to “Dosa Yang Terlepas Dipandang”


  1. 1 zahraannur Januari 31, 2011 at 5:24 am

    sesungguhnya manusia diciptakan dalam keadaan keluh kesah…


Tinggalkan Jawapan

" Sesungguhnya setiap keturunan anak adam ada melakukan kesilapan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan adalah orang-orang yang bertaubat . Allah maha pengampun, janganlah kau putus asa. "

My Entries

Hits Counter

  • 107,818 Pengunjung

