Nikmat Bekerja

 

Kerja banyak ? jangan stress kan diri

Bismillah walhamdulillah,

13 Julai 2010, 1.47 petang, di kelas 1 ikhlas,

Hari ini, seperti beberapa hari yang lepas…aku bekerja sedikit saja berhentinya. maksud aku

non stop

tapi waktu sekolahlah. Sebelum buat kerja dan ketika membuat kerja serta menerima kerja, nafsu selalu kata

jom rileks, letihlah nak buat kerja

kalau kita tak kuat, kita akan

futur

maksud aku, lemah semangat. Tapi kalau sebaliknya, insyaAllah aku yakin kita akan dapat buat, walau diri tersiksa. Siksa itulah yang aku maksudkan dengan nikmat.  Siksa  itu akan bertukar nikmat bila kerja yang terpundak dibahu , semuanya berjaya diselesaikan. Waktu tu, kita  fikir macam-macam. Kalau sebelum kita selesaikan kerja , kita berkata

letihnya …….

maka apa yang akan kita fikirkan adalah penyeselan. Mengapa ? sebab, mana mungkin nikmat akan dikecapi kalau segalanya diiringi dengan rungutan. Akan tetapi , jika kita berkata

aku buat ni kerana Allah

Maka fikiran kita sudah pasti mudah dan tidak payah. Kerana kerja yang ikhlas, akan datang kenikmatan padanya, pabila kerja selesai dihabiskan.

kalau stress, tengoklah pokok-pokok ‘hijau’

2.04 petang

Alhamdulillah, tugas aku menjaga peperiksaan di kelas 1 ikhlas dah selesai. Kertas soalan al-quran tingkatan 3 dan 4 pun aku dah selesaikan pagi tadi. Malam ni , aku masih ‘taraddud’ sama ada nak buat kelas atau tidak . Ya Allah berilah aku kekuatan

2 Responses to “Nikmat Bekerja”


  1. 1 zahraannur Julai 13, 2010 at 9:44 am

    mana nak datang nikmat bekerja kalau asyik merungut—– benar!
    kalau difikirkan susahnya bekerja dan beratnya bekerja, maka tak akan hadir ikhlas dari hati. tak akan lahir anak anak bangsa yang akan menegakkan agama Allah…

    • 2 Life Of AKU The Episode Julai 13, 2010 at 10:31 am

      syukran zahraannur …. tapi itulah hakikatnya, org yang mengaku dirinya beriman, takkan terlepas dengan pelbagai cobaan , cabaran dan dugaan ….. namun, semuanya ada bahagian masing-masing,

      kalau berusaha insyaAllah ….gembira dan yang menggembirakan pasti kan datang


Tinggalkan Jawapan

" Sesungguhnya setiap keturunan anak adam ada melakukan kesilapan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan adalah orang-orang yang bertaubat . Allah maha pengampun, janganlah kau putus asa. "

My Entries

Hits Counter

  • 107,817 Pengunjung

