Melodi terhangat ? Bukanlah !

 Bila 2007 bakal melabuhkan tirainya, ada saja ‘playback’ yang ingin dipaparkan. Sana ingat, sini ingat. Begitulah juga konsep yang ditampilkan pada rancangan Melodi di tv3 baru-baru ini bagi sesiapa yang ada ‘tertonton’ rancangan itu. Rancangan yang memberikan informasi tentang dunia hiburan. Tak kurang juga ada yang melabelkan rancangan tersebut sebagai satu wadah membela nasib artis dan penggiat hiburan di Malaysia. Justeru, jika kita menutup mata tanpa melihat apakah yang disajikan oleh rancangan tersebut sama ada baik dan buruknya, secara logik akalnya kita akan menganggapnya ia sebagai satu rancangan yang patut diberi tepukan. ‘

Memberi maklumat dan membela nasib’ sungguh enak bunyinya. Akan tetapi bila kita buka mata seluasnya, maka betapa benar dan jelasnya tepukan itu patut ditukar dengar satu ‘gegaran’ yang menakutkan. Hiburan oh hiburan. Kegemilangan Islam mampu diranapkan dengan aura hiburan sepertimana jatuhnya kerajaan Abbasiyyah suatu masa dahulu. Pemikiran masyarakat pada waktu itu telah diserang penyakit hedonisme yang merosakkan dan melalaikan.

Persoalannya :

Jika ada ruang untuk artis dibela dan rakyat dihiburkan, mengapa tidak ada ruang untuk rakyat menuntut keadilan? Apakah yang terhangat itu lebih hangat dari penduduk setinggan yang dihalau terbiar merempat dan polis yang menembak ?

Sebenarnya yang terhangat ialah ….. ‘ sayalah orangnya’.

Moral Of The Story : tv 3 kurang adil ?

3 Responses to “Melodi terhangat ? Bukanlah !”


  1. 1 dharajuku Januari 3, 2008 at 6:43 am

    salam..

    ermm sudah tertanya-tanya, media sebenarnya untuk ape? bukan setakat membela nasib para artis..malah membela para nasib menteri..huhuhuhu!!
    kita rakyat?? melongo sajalah..

  2. 2 nuriman Januari 3, 2008 at 8:52 am

    Salam..akak tak pernah pun tengok melodi, tak minat langsung…..ada jugak nak tengok skrin hari tu tp rasanya baik tidur dari menonton skrin hehehe……..

  3. 3 lintas terbaru Mac 23, 2015 at 7:28 am

    What a stuff of un-ambiguity and preserveness of precious knowledge on the topic
    of unexpected feelings.


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




" Sesungguhnya setiap keturunan anak adam ada melakukan kesilapan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan adalah orang-orang yang bertaubat . Allah maha pengampun, janganlah kau putus asa. "

My Entries

Hits Counter

  • 107,818 Pengunjung

%d bloggers like this: