Erti Sebuah Kejayaan

Mal, dah balik nanti ko nak kerja ape ? – tanya mak

Kerje menyangkul kat kebun je – seloroh ku

lorr, kerje ngajo kan elok ?

Nak kerje kilang je lah, mmm … tengoklah nanti !!! – jawabku bersahaja sambil ingin melihat respon darinya

Segulung ijazah, apa ertinya ? Nampaknya, tanggungjawab saya semakin bertambah. Lagi-lagi bila balik ke Malaysia nanti. Itulah yang biasanya menjadi ukuran. Kalau balik tanpa segulung ijazah, sudah pasti ada jiran-jiran yang cakap belakang. Inilah realiti yang berlaku pada hari ini.

kalau dapat ijazah, kalau lulus periksa, maknanya pandailah tu ! kalau tak dapat ijazah maknanya bodoh dan gagal lah tu !

Cetek sungguh minda orang yang berfikiran sedemikian.  Kejayaan, pada ijazahnya atau pada orangnya ? Menerima pengiktirafan sebagai seorang graduan. Satu kemulian, atau sekadar penghinaan ?

Sesungguhnya ia adalah satu tanggungjawab

Majlis konvokesyen !  siapa tak teruja. Berada di atas pentas menerima segulung ijazah dengan diperhatikan oleh ramai orang, sedikit bangga yang tersangat malu. Iya ! satu kenangan manis yang tak dapat dilupakan. Namun, hanya kenangankah ? atau sekadar ingin menempah nama ? yang pasti, dengan segulung ijazah manusia boleh binasa, dengan segulung ijazah juga manusia berbahagia.

Di manakah letakkanya erti sebuah kejayaan ? Tepuk dada tanya iman. Makin tinggi pengiktirafan yang kita perolehi, maka semakin beratlah tanggungjawab kita. Apa yang pasti, kejayaan sebenar bukan terletak padanya (segulung ijazah) . Apa yang kita anak banggakan, jika ijazah yang kita perolehi, hanya hasil dari kita belajar sekadar untuk menghadapi peperiksaan ? Sesungguhnya erti sebuah kejayaan adalah lebih besar dari itu. 

Maka adik-adikku,

Semasa masih di bangku pengajian, belajarlah untuk berkongsi kejayaan dengan rakan dan taulan. Jika telah terasa manisnya iman, sebarkan kemanisan itu dengan menghulurkan tangan pada sebuah dakwah dan bimbingan. Belajarlah mengukur kejayaan diri pada kejayaan membawa orang lain berjaya sama.

Sesungguhnya pengalaman itulah bakal teruji, apabila isteri, suami dan anak-anak menanti untuk dibawa… kepada sebuah kejayaan bersama, meniti usia pada menuju hari Tua – Saiful Islam Com

Ciri-ciri orang berjaya yang disebutkan di dalam Surah Al-Mukminun :

1. Beriman kepada Allah

2. Menunaikan solat dengan khusyuk

3. Menjauhi diri daripada perkara-perkara yang keji dan sia-sia

4. Mengeluarkan zakat

5. Menjaga kehormatan diri

6. Menunaikan amanah dan janji

7. Menjaga waktu-waktu solat

Moral : Allah tidak menilai berjaya atau binasa seseorang itu pada pada pangkat atau ijazah yang dimilikinya akan tetapi ketaqwaannya. Jika ilmu yang dicari dan kejayaan yang diperolehi hanya sekadar untuk kepentingan duniawi, sesungguhnya ada perkara yang lebih penting darinya.

Wallahu Ta’ala a’lam

__________________________________________________________

Artikel sebelumnya :

Perokok Macam Haiwan Tak Guna Akal

Abdullah Gul Berdiri Tegak Di Bumi Sekular

Malaysia Bukan Boleh, Tetapi Bodoh – Akhbar Australia

Membunuh Dalam Diam

Warkah Aidilfitri

– Pencetus Kebangkitan : Updated

Salah Yang Kalah

Meneladani Sikap Juang Tentera Badar

Suara Manusia Kerdil

Sayangilah DIA

Bila Manusia Melawan Fitrah

Alam Pemerintahan Diktator

Konspirasi Jahat Menjelang PRK

Asyik Berbalah Je, Bila Nak Bersatu

Diari Ramadhan

Ramadhan Terakhir

Kerajaan Zalim, Polis Angguk, Media Penipu

Sinonimnya Babi Dengan Kaum Cina

5 Rahsia Tentang Ku

Umat Dan Masjid

Pencinta Wanita

Esok Tun Dr Mahathir Di Bedah

Tiada Lagi Kasih

Maafkan Aku Wahai Gadis

Rumah Tangga Ku Retak Seribu

Menutup Aurat Tuntutan Yang Sering Diabaikan

Sejarah Malaysia Diputar Belit : Benar Atau Tidak

Berani Kerana Benar

My Freinds By Namawee

Penulis Blog Sebenarnya Pengecut

Siapa Monyet Sebenarnya ?

MCA Hilang Hormat

Life Of Aku at Egypt

Namawee Tak Semudah Itu – Pak Lah

Pak Pandir Versi Arab

Just A Little For Chinesee

Boikot Namawee, Amerika, Israel

Emosi Ku Terganggu

Kuang Hajo p/s : Re iktibar

Namawee Yang Ku Ingati

Kena Kapak

Namawee Budak Cina Kurang Ajar

Saki Baki

Usrah 1

Semangat Yang Hilang

Aku Dan Kehidupan

Malaysia Kini

Cinta Pertama

Nak Jadi Popular ?

Aurat Wanita

Demokrasi D’ manipulasi

Taqwa

Luahan Hati Seorang Anak

See More Pictures Gaban Edition

Kisah Di balik Karipap

7 Responses to “Erti Sebuah Kejayaan”


  1. 1 jowopinter Oktober 22, 2007 at 4:00 am

    Salam,

    Salam lebaran. Salam kesyukuran.

    Kejayaan itu subjektif. Tapi kejayaan yang hakiki menjadi muslim yang sebenar-benar mulim rasanya….🙂

  2. 2 shams Oktober 22, 2007 at 4:13 am

    kamal…smg dpermudahkan perjalanan yg terhampar di depan dgn dhiasa segala mehnah dan tribulasi, sesungguhnya hidup medan uji krn akhirat jua medan bahagia..andai taqwa genggamanya..inshaAllah

  3. 3 jowopinter Oktober 22, 2007 at 6:41 am

    Salam lebaran. Salam silaturrahim.

    Trimas kerana hadir di blog jowopinter / monggo mampir.

    Kejayaan itu subjektif dan relatif sifatnya. Bagi sayalah, kejayaan yang hakiki adalah bila menjadi muslim yang sbenar-benar muslim [saya pun jauh lagi untuk sampai ke tahap itu]🙂

  4. 4 nuriman Oktober 23, 2007 at 3:54 pm

    Salam alhamdulillah dapat tips dari Kamal untuk anak akak Hafiz..mudahan semoga berjaya dunia dan akhirat………….

  5. 5 arsaili Oktober 24, 2007 at 9:30 am

    salam…wah cam tu rupanya konvokesyen u all ye..ehehe

  6. 6 Life Of AKU The Episode Oktober 24, 2007 at 2:26 pm

    salam arsaili … macam tu lah konvo kami

  7. 7 dharajuku Oktober 25, 2007 at 8:00 am

    salam..ermm..
    btw!! mentatliti pemikiran masyarakat sekarang mmg macam tu..😀


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




" Sesungguhnya setiap keturunan anak adam ada melakukan kesilapan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan adalah orang-orang yang bertaubat . Allah maha pengampun, janganlah kau putus asa. "

My Entries

Hits Counter

  • 107,818 Pengunjung

%d bloggers like this: