Sinonimnya Babi Dengan Kaum Cina

Siapa tak kenal sungai sepang. Sungai yang pernah dinobatkan sebagai sungai yang paling kotor suatu masa dahulu kerana  dicemari dengan najis babi. Siapa pula yang tak kenal dengan Bukit Pelandok yang terletak bersebelahan dengan Sepang di Negeri Sembilan yang menjadi tempat bagi pusat terbesar menternak babi. Maka tidak hairanlah jika anda melalui jalan di sekitar daerah sepang, anda akan berhadapan dengan lori-lori babi yang lalu lalang. Memandangkan saya ni anak jati sepang, maka sudah pasti saya tidak dapat lari dengan situasi tersebut.

             Pengalaman saya ketika berhadapan dengan lori babi membuatkan saya fobia, hinggakan saya terpaksa  ‘merempit’ motosikal saya sekiranya lori babi tersebut berada di belakang saya, ataupun  saya akan melambatkan kelajuan motosikal saya di tahap yang paling maksimum untuk membiarkan ia berlalu pergi meninggalkan saya sebab takut-takut kalau babi tersebut mengeluarkan najisnya, tempiasnya akan terkena pada saya. Sedikit pengalaman yang boleh dikongsi bersama. Bau busuknya pula, memang tak dapat dinafikan. Memang selayaknyalah kalau kandang-kandang babi  ni dipindahkan ke satu tempat yang jauh dari kawasan penempatan.

Namun, kisah tersebut bukanlah tujuan utama yang ingin saya sampaikan dalam entries kali ini. Saya lebih berminat untuk membicarakan soal mengapa kita tak boleh makan daging babi dan mengapa babi ?

b

Baru-baru ini, satu tamparan hebat yang diberikan oleh masyarakat cina di Melaka. Sila baca artikel tentang keengganan kaum cina di Melaka->> atas arahan oleh pihak berkuasa yang meminta mengurangkan jumlah babi daripada 100 ribu ekor kepada 48000 ekor dalam masa yang telah ditetapkan. Bagi saya ia adalah satu yang sensitif. 

Babi ! mengapa mereka sanggup bersusah payah menghantar budak-budak sekolah menjadi perisai dan menghalang  pihak berkuasa daripada menjalankan apa yang sepatutnya dilakukan. Mengapa ?  

Firman Allah swt :”Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor” -[Surah al-Baqarah : 145]

Bagi umat islam, pengharaman memakan khinzir merupakan pengharaman yang telah jelas hukumnya dan tidak boleh dipertikai lagi, sehingga sekiranya babi itu tiada membawa apa mudharat pun, jika ia diharamkan … maka kewajipan kepada umat islam untuk mentaati perintah tersebut adalah satu tuntutan yg mesti ditunaikan.

Melihat senario yg telah berlaku pada hari ini dan sejak duhulu lagi, khinzir yang di kategorikan binatang yang menjijikkan terutamanya dikalangan umat Islam, namun ianya tidak bagi sebahagian yang lain. Jika dilihat di malaysia, sudah tentu  babi ini sinonim dengan kaum cina dan saya rasa ianya tidak salah jika ditudingkan kepada kaum cina. Kalau saya silap, sila tegur. Saya harap tiada salah faham dengan kenyataan saya ini. Saya tidak menyamakan binatang tersebut dengan kaum cina, akan tetapi yang saya maksudkan ialah, kebanyakan cina memakan daging babi .

Apa yang istimewanya dengan babi ini ? Saya berharap  ada yang dapat memberi respon terutamanya kaum cina tentang babi ini sekiranya membaca artikel ini.

Adakah kerana ia manyak sidap, atau manyak untung ?

Saya sempat melayari blog warga Indonesia di mana salah satu daripada entries yang dipaparkan adalah berkisar dengan daging babi. Satu ungkapan yang sempat saya baca ialah :

Rasa daging babinya empuk banget, ga beda dengan daging ayam. 1 porsi berisi nasi, daging babi lengkap dgn bumbunya, kulit babi yg renyah, lawar (sayuran), jeroan goreng, dan sosis

Itu pendapat seorang yang menggemari daging khinzir. Tapi bagaimana pula sebaliknya ? Atas sebab ingin tahu, saya sempat bertanya sahabat saya tentang babi ini di mana beliau  pernah membuat satu kertas kerja yang berkaitan dengan binatang tersebut dan beliau menyatakan :

Babi tu dijadikan sebenarnya untuk membersihkan sisa bahan buangan makhluk, macam tahi, sisa makanan, kotoran dan macam-macam lagi. Kebanyakan virus-virus dan kuman-kuman berasal daripada babi. Makan babi akan memberi kesan kepada kita baik dari segi zahirnya mahupun batinnya.

Zahir : macam penyakit badan, samaada secara terus ataupun melalui perantaran serangga, binatang lain yang akan dibawa ke badan manusia, batinnya pula : Akhlak dan tingkah laku macam …. ? dan macam-macam lagilah

Mungkin ada yang tertanya, pada zaman serba modern ini, tak mungkin babi-babi yang diternak akan membawa penyakit dan kuman kerana ternakan tersebut dikawal rapi dengan kebersihannya akan terjamin dan proses sterilisasi yang mencukupi. Bagaimana mungkin babi-babi itu terjangkit kuman, bakteria atau mikroba lainnya ? maka saya tertarik dengan satu kisah di mana seorang tokoh cendiakawan iaitu Imam Muhammad Abduh memberikan jawapan kepada persoalan yang ditujukan kepadanya tentang pengharaman babi  oleh segelintir masyarakat di Perancis sewaktu beliau berkunjung ke sana :

Maka Imam Muhammad Abduh tidak langsung menjawab pertanyaan itu, dan dengan kecerdikannya beliau meminta mereka untuk menghadirkan dua ekor ayamjantan beserta satu ayam betina, dan dua ekor babi jantan beserta satu babi betina. Mengetahui hal itu, mereka bertanya, “Untuk apa semua ini ?Beliau menjawab, “Penuhi apa yang saya pinta, maka akan saya perlihatkan suatu rahasia.” Mereka memenuhi apa yang beliau pinta.

Kemudian beliau memerintahkan agar melepas dua ekor ayam jantan bersama satu ekor ayam betina dalam satu kandang. Kedua ayam jantan itu berkelahi dan saling membunuh, untuk mendapatkan ayam betina bagi dirinya sendiri, hingga salah satu dari keduanya hampir tewas. Beliau lalu memerintahkan agar mengurung kedua ayam tersebutKemudian beliau memerintahkan mereka untuk melepas dua ekor babi jantan bersama dengan satu babi betina. Kali ini mereka menyaksikan keanehan. Babi jantan yang satu membantu temannya sesama jantan untuk melaksanakan hajat seksualnnya, tanpa rasa cemburu, tanpa harga diri atau keinginan untuk menjaga babi betina dari temannya

Selanjutnya beliau berkata, “Saudara-saudara, daging babi membunuh orang yang memakannya. Itulah yang terjadi pada kalian. Seorang lelaki dari kalian melihat isterinya bersama lelaki lain, dan membiarkannya tanpa rasa cemburu, dan seorang bapak di antara kalian melihat anak perempuannya bersama lelaki asing, dan kalian membiarkannya tanpa rasa cemburu, dan was-was,karena daging babi itu menularkan sifat-sifatnya pada orang yang memakannya

Bagi saya, ianya memang kotor dan saya beranggapan bahawa sebab apa kita tak boleh makan babi ini adalah kerana ianya akan membawa mudharat (kesan negatif) kepada kesihatan dan tubuh badan kita sekiranya kita memakannya.

Allah itu maha adil, DIA menetapkan sesuatu perkara itu sudah pasti ada sebab dan hikmahnya. Maka, kita dapat lihat bukti daripada segolongan pengkaji yang telah dapat membuktikan bahawa babi ini adalah tidak baik dan kotor untuk dimakan dan mampu membawa penyakit. Jika begitu, mengapa kita perlu bersusah payah untuk menternaknya dan sanggup berhadapan dengan risiko ?

Saya tertarik dengan beberapa kenyataan yang saya perolehi melalui pemerhatian saya di beberapa artikel antaranya :

1- Daniel S Shafiro (MD) Pengarah Clinical Microbiology Laboratories, Boston Medical Center, Massachusetts dan juga Penolong Profesor Perubatan di Pathology & Laboratory Medicine, Boston University School of Medicine Massachusetts, merumuskan lebih 25 penyakit bawaan bab, sila lihat http://medicine.bu.edu/dshapiro/zoopig.html

2- Kajian oleh Alix Fano, Murry J Cohen, Marjovie Cramer, Roy Greek dan Stephen R. Kaufman mendapati di antara penyakit bawaan babi ada yang boleh membawa maut spt leptospirosis yang boleh menyebabkan kerosakan hati dan buah pinggang. Sila rujuk buku “A Layperson’s Guide To The Problems With Animal To Human Organ Transplants”. 1998 atau www.mrmcmed.org/pigs.html

3- Jangkitan virus influenza (1918) telah membunuh 20 hingga 40 juta orang seluruh dunia. Ia berpunca drp babi yang dijangkiti drp tentera Amerika dalam perang Dunia 1 dan mereka memyebabkannya tersebar ke seluruh dunia. Sila lihat www.linkny.com/-civitas/page56.html

4- Prof. Robin Weiss, pakar dalam kuman virus Institut Kajian Kanser, London menyatakan : Babi mempunyai banyak kuman virus. Babi mempunyai kuman RETTROVIRUS yang boleh menjangkiti manusia. Ia tidak boleh dibuang dari babi kerana ia dibawa oleh DNA babi itu sendiri. RETTROVIRUS adalah keluarga yang sama dengan HIV

Babi juga telah telah tersenerai sebagai binatang yang menyebabkan kematian ramai penduduk dunia akibat virus dan kuman bawaanya. Di antara kematian besar-besaran manusia akibat wabak bawaan babi ialah :

1- Spanish Flu – 1918 mengorbankan 20-40 juta orang

2- Hong Kong Flu – 1968 mengorbankan 2 juta orang

3- Russia Flu – 1977 (tiada rekod rasmi

Saya rasa, dengan maklumat tersebut, sudah cukup untuk mengatakan mengapa kita tidak boleh menternak babi apatah lagi memakannya.Apakah sudah tidak ada makanan lain ? Artikel ini tidak ada unsur-unsur paksaan.

Namun ingatlah, perbuatan kalian yang menternak dan memakan babi ini, bukan saja akan memudharatkan diri kalian, bahkan orang lain  juga bakal menerima nasib yang sama. Ini sola kepentingan bersama.Saya yakin, suara kecil ini tak mungkin dapat mengubah apa-apa, tapi … segalanya mungkin.

10 Responses to “Sinonimnya Babi Dengan Kaum Cina”


  1. 1 UncleJ September 8, 2007 at 12:15 pm

    Salam…satu artikel yg amat menarik dan penuh informasi.
    Banyak yg boleh kita manfaatkan dari entry ini.

    Banyak lg makanan lain yg halal yg boleh dimakan dibumi ini selain dr daging khinzir…Allah itu lebih Maha mengetahui kenapa ianya diharamkan bagi umat Islam…

    Hairan juga, kebanyakan orang melayu islam memang jijik sedari dulu dgn khinzir yg haram ini, tetapi tidak pula kpd benda haram yg lain seperti arak dan daging tanpa sembelih..pikir2kan lah…

  2. 2 Life Of AKU The Episode September 8, 2007 at 12:35 pm

    Salam .. uncle j : saya setuju sangat … betul2 .. kalau dalam kitab feqah, saya sempat membaca, bahawa arak juga termasuk dalam ketegori najis …. bayangkanlah …. mungkin kalau nak persoal tentang mabuk … mungkin ada yg tak boleh terima, sebab mereka ini menjadikan alasan minum sedikit tak mabuk pun, maka tak apalah … tapi kita boleh ambik dari sudut yg lain, sebab apa arak diharamkan … dan jawapannya ialah sebab arak ini najis. Mana mungkin islam membenarkan penganutnya memakin benda yang kotor …

    Setiap ketetapan itu ada hikmahnya …

  3. 3 jackray September 8, 2007 at 7:00 pm

    sia (aku) stuju jgak apa yg saudara utarakan dlm artikel ini. Ini pasal d tampat sia, babi d ternak dengan sukahati jak. Dibawah kolong atau di kandang. Banyak mambawa masalah..macam bau busuk dan pancamaran sungai.Sungai barsih jadi kutur sampai sia ndak bule mancing ikan.Panyakit yg ndak parnah2 di dangar jgak sdah marebak dan banyak mambunuh urang.Sial punya babi!najis!!!

  4. 4 hairieusoff September 9, 2007 at 12:16 am

    Sangat-sangat bermanfaat… terima kasih kerana maklumat dan usaha yang diberikan

  5. 5 diya September 9, 2007 at 4:00 am

    menarik isu kali ini…

    masa kecik dulu, masa tgk babi dr jauh…sy pnh ckp pd emak babi tu comel. Sbb kaler pink..dan kecil.

    Mendengar kata sy, mak jadi marah. Kata emak, babi itu kotor. Pelik saya dgr yg babi tu kotor. Tp peristiwa ketika lalu berhampiran ladang ternakan babi.. membuatkan sy fhm kenapa babi itu kotor.

    Tq utk info yg byk..

  6. 7 cqkgjytmwg November 26, 2007 at 5:10 pm

    cqkgjytmwg cqkgjytmwg cqkgjytmwgcqkgjytmwg
    cqkgjytmwgcqkgjytmwgcqkgjytmwg cqkgjytmwg

  7. 8 ena September 22, 2008 at 2:35 pm

    isunya berkaitan dgn isu penternakan babi di kwsn org melayu beragama Islam.
    dlm blog2 yg sy baca, ramai yg yg tak berpuas hati akan memberikan informasi bahaya pnyakit mmakan daging babi, menerangkan mengapa agama Islam dilarang mkn daging babi, kuman2,cacing2 dalam daging babi, ttg kejijikan babi dan kekotoran..adakah informasi2 ini ditujukan kpd org cina dan bukan Islam?dimana agama atau adat mrk tidak melarang…dan adakah informasi2 ini ditujukan kepada org Islam yang “tak tahu bhwa memakan daging babi adalah dilarang”?

  8. 9 akudiana Mei 1, 2009 at 5:47 pm

    isu yg menarik, tq..saye ade amik sedikit info dr web ni untk dipostkan di blog saye.
    isu ni, harpnye bukan sahaja di baca oleh umat islam tp juga bukan islam..supaya tau kenapa babi itu diharamkan makan.

  9. 10 Jk September 26, 2009 at 6:33 am

    jangan cakap macam tu tak baik


Tinggalkan Jawapan

" Sesungguhnya setiap keturunan anak adam ada melakukan kesilapan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan adalah orang-orang yang bertaubat . Allah maha pengampun, janganlah kau putus asa. "

My Entries

Hits Counter

  • 107,818 Pengunjung

