Life Of Aku @ Egypt

Komen dari musuh Islam :

“fuck u all malay…
wat can say he just say all…wat u all pork malay do?
jz know how 2 rap, stole and all d bad things…
islam…ceh…always go solat then 4 waste time…4 reason to take time break..wat a shit things
malaysia…this name gud…malay sia-sia”

p/s: K.I.V sekejap for Life Of Aku

         Bismillah alhamdulillah. Pelik hari ni, tak banyak pulak pijat yang mengigit. Apa-pun, hari ini ada berita gembira. Saya dah beli bilah kipas yang baru menggantikan bilah kipas yang dah pecah tu. Kali pertama saya menggunakannya, masa tu jugaklah saya pening-pening kepala. Apa pun, Allah yang tahu segalanya. Setiap apa yang berlaku ada hikmahnya.

         Perjalan hidup saya hari ni, dihabiskan di sekitar kawasan Pasar di Sayyidah Aishah. Kononnya ingin mencari barang-barang antik. Namun, barang yang saya inginkan semuanya tidak memenuhi spesifikasi yang telah ditetapkan. Lantas, saya pulang dengan tangan kosong. Perasaan ingin ‘try’ tak pernah hilang walaupun waktu itu, mood saya hilang secara tiba-tiba. Mungkin disebabkan panasnya cuaca di sini, dan persekitaran yang menyerabutkan. Inilah bumi arab yang saya duduki. Semuanya adalah ujian. Kesenangan dan kesusahan yang saya lalui, sebenarnya tak lebih untuk menguji diri ini sebagai hambaNya. Di sinilah kita nak belajar mengawal emosi kita. Sesungguhnya, sabar itu indah.

Berbalik kepada cerita tadi, akhirnya segala kekecewaan yang saya rasai, terubat juga dengan hadirnya bilah kipas yang baru dan jam tangan ‘automatic’ baru. Semuanya saya beli di Attaba, tempat kedua yang mejadi destinasi persinggahan saya sebelum pulang ke rumah. Saat ini, saya masih lagi menjeling-jeling ke arah jam baru saya, takut-takut jarumnya berhenti. Maklumlah, saya ni sangat prihatin pada setiap barang-barang yang baru dibeli. Orang jawa kata ‘batak’.

Esok, jika diizinkan, saya akan meneruskan ceritera kehidupan saya di bumi Zagaziq (i jam lebih dari Kaherah) dan meninggalkan buat kali keduanya bumi Kaherah ini. Saya tahu, pasti orang yang membaca kisah ini mesti pening kepala. Inilah catatan kehidupan seorang ‘AKU’ yang hidup di bumi Mesir yang penuh barokah. Tak apalah, saya nak lupakan cerita-cerita yang saya alami sepanjang hari menjadi rahsia buat seketika. Pening secara tiba-tiba yang saya alami ini, tak sedikit pun melemahkan semangat saya untuk terus ‘mengupdate’ blog ni. Kenapa boleh jadi macam ni ? Aku dan sesuatu. Biarlah saya saja yang tahu.

         Opss!!! ada benda yang lebih penting sebenarnya untuk saya ceritakan di sini. Sebelum menaip entries ini,saya telah membaca komen-komen dari sahabat-sahabat, namun tak kurang juga dari musuh-musuh saya, maksud saya, musuh-musuh Islam. Inilah perkara yang patut saya ketengahkan. Sebenarnya malas nak cerita pasal ‘dia’ ni, tapi bila ada orang lain yang telah membangkitkan rasa kehendak untuk saya mengupasnya kembali maka saya takkan lepaskan peluang itu. Tak habis-habis dengan Namawee. Banyak lagi isu yang harus saya ketengahkan. Namun tiada bezanya bila ia dikaitkan dengan Islam. Komen ni saya dapat dari entries yang bertajuk ‘Namawee (budak cina kurang ajar) :

 

“fuck u all malay…
wat can say he just say all…wat u all pork malay do?
jz know how 2 rap, stole and all d bad things…
islam…ceh…always go solat then 4 waste time…4 reason to take time break..wat a shit things
malaysia…this name gud…malay sia-sia”

Respon: Ni dah kira kurang ajar dan melampau. Mood saya tiba-tiba jadi down balik, jam baru yang baru saya beli, rasa nak dilupakan buat seketika. Nyah ! ini dah kira biadab. Nak tayang kat orang ramai pun pikir dua tiga kali. Tapi, saya tayang jugak. Bukan untuk menyanjung, tapi untuk melawan !!! Sebelum ni, saya dah paparkan gambar-gambar yang ‘kuang hajo’ dan kali ini, komen ‘kuang hajo’. The point is, kesedaran. Kita bukan pemula, kita hanya mempertahankannya. Siapa lagi, kalau bukan kita umat Islam . Islam itu jalan penyelesaian.

Moral : Jangan Nak Cari Gaduh, Nanti Buruk Padahnya !!!

0 Responses to “Life Of Aku @ Egypt”



  1. Tinggalkan Komen

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s




" Sesungguhnya setiap keturunan anak adam ada melakukan kesilapan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan adalah orang-orang yang bertaubat . Allah maha pengampun, janganlah kau putus asa. "

My Entries

Hits Counter

  • 107,817 Pengunjung

%d bloggers like this: