Namawee ! tak semudah itu – Pak Lah

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

          Bismillah alhamdulillah. Hampir tiga hari aku saya meninggalkan bumi kaherah. Rasa rindu ku saya dengan bilik aku saya yang banyak pijat dan panas tanpa angin dari bilah kipas yang berpusing akhirnya dapat ku saya nikmati semula. Mengupdate blog di tempat orang amat memalukan. Baru saja hendak meluah, kiri kanan ku saya dah ada yang menunggu dan yang memerhati. Namun, khabar-khabar berita sini sana tetap saya ikuti. Hari tu, aku saya dikejutkan dengan musibah Bukit Gantang. Tak sempat pulak aku saya nak membuat liputan pasal insiden tersebut. Opss !!! macam wartawan pulak. Apa yang penting di sini, aku saya ingin mengucapkan takziah kepada ahli keluarga serta saudara mara mangsa. 20 orang terbunuh, Satu jumlah yang banyak.

Moral : Ingat mati dan berhati-hatilah di jalan raya !!! 

         Pagi tadi pulak, sebelum kaki aku memijak bumi kaherah ini, saya sempat membaca berita tentang satu tragedi pengebomam di Iraq tak silap aku saya, lebih kuras 200 lebih orang yang mati. Lagi dahsyat. Apa nak jadi dengan dunia sekarang ni.

         Baru kejap tadi pulak, huhh … terbaca pulak kenyataan Pak Lah pasal kes Namawee (budak cina kurang ajar) di laman agendadaily.com. Nampaknya Pak Lah pun tak mudah-mudah nak maafkan Namawee tu. Sebabnya, mengikut undang-undang Namawee boleh didakwa di bawah Akta Hasutan kerana dia menghina simbol negara.

        Kalau macam tu, aku saya adalah diantara orang yang paling gembira dengan tindakan Pak Lah tu. Cumanya !!! kenapa Pak Lah tak highlightkan pasal lirik yang mengaitkan azan ??? aku rasa itu lebih penting kerana sebagai seorang Pemimpin Islam Hadhari, selayaknya Islam itu semestinya lebih utama untuk diketengahkan. Kes ini dah banyak menimbulkan kemarahan dan segala macam bentuk emosi oleh rakyat Malaysia terutamanya yang beragama Islam. Lihat saja pada blog-blog di internet, bukan saja marah, tapi segala macam kata-kata kesat juga telah dilemparkan kepada Namawee.

       Mungkin, Pak Lah masih tak nampak lagi apa sebenarnya perkara yang perlu diutamakan untuk dihighlightkan dalam kes Namawee ini. Namun dari satu sudut, saya menyokong tindakannya menyuruh pihak berkuasa mengenakan tindakan kepada Namawee (budak cina tersebut)  atas sebab kesalahan menghina negara.

       Untuk berita penuh mengenai  kenyataan Pak Lah tentang Namawee itu, boleh lihat pada laman web agendadaily.com

       Apa-pun, rasa gembira sebab Namawee tak senang-senang untuk dimaafkan. Saya tetap dengan pendirian saya, takkan memaafkannya, melainkan dengan hidayah Allah dia memeluk Islam. Pasal Pak Lah Pulak, dia kena muhasabah diri sebagai seorang pemimpin Islam.

Moral : Islam patut dipertahankan !!!

7 Responses to “Namawee ! tak semudah itu – Pak Lah”


  1. 1 nuriman Ogos 17, 2007 at 9:58 am

    Masa nak naik kenderaan tu bace ler doa..buka ngaji ker..tp kematian itu pasti ttp dtg..cuma kita ni x tau bagaimana cara kematian kita..harapnya biarlah husnul khatimah..eh betul ke yg sy tulis ni..sorry ek kalu silap.
    Benar… Ingat Mati..kerana ianya pasti datang…

  2. 2 shams Ogos 17, 2007 at 11:23 am

    gerammmm sgt dgn isu ni……….. kalau org islam x boleh nak pakai akal..membezakan antara dicabul dan dihina x tau la..mungkin si namewee ke ape tah name dia, dia menghina lagu kebangsaan tapi dia telah mencabul kemuliaan islam dengan mempersendakan azan..Allahu Rabbi..awat la depa x paham..org islam sendiri tak sayang islam nk wat cam mana?…

  3. 3 bosz Ogos 17, 2007 at 2:33 pm

    assalamualaikum…cayalah ust kamal..saya sentiasa di belakang anda…teruskan menulis dan mengikuti hal semasa…selamat menulis…an suka
    tahniah jugak sebaba dah abis exam dan dapat top blog
    azharian…lagi satu
    jgn lupa projek PROSMA…ok

  4. 4 nuriman Ogos 18, 2007 at 12:51 am

    Assalamualaikum……..
    Benar blog yg sangat2 menarik yg pernah sy jumpa..hinggakan sy teruja.byk yg dapat memberi kesedaran kepada insan seperti sy..tentang budak neweee tu buang aje ke laut biaq kena makan dek jerung…tak yah balik2 kat mesia lagik..mmg tiada maaf buat si Nawee..pangilan sy kat budak cina ni.

  5. 5 Life Of 'AKU' The Episode Ogos 18, 2007 at 1:01 am

    PROSMA ? OPSSS !!! syukran ingatkan … doakan ana thabat dan ikhlas lillah

  6. 6 Pembebel Ogos 18, 2007 at 3:38 am

    Hm.. Dah betul tak maafkan tu. Tapi, tak maafkan kenapa yang menjadi persoalan. Semoga Allah bagi petunjuk buat pemimpin kita.


  1. 1 Padan muka NameWee!! « Bising la ko! Jejak balik bagi Ogos 18, 2007 at 4:08 am

Tinggalkan Jawapan

" Sesungguhnya setiap keturunan anak adam ada melakukan kesilapan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan adalah orang-orang yang bertaubat . Allah maha pengampun, janganlah kau putus asa. "

My Entries

Hits Counter

  • 107,817 Pengunjung

