Namawee Yang Ku Ingati !!!

 Respon untuk entries : Kena Kapak oleh Bosz

‘ lain kali gunting rambut kat ajis…free..tak pon bayar la berapa pon…sambil boleh tolong kengkawan…hehehehe’

         Betul jugak apa yang sahabat aku saya katakan tu. Daripada bagi duit aku saya kat orang lain, baik bagi kat kawan sendiri. Tapi tulah manusia, dah terkena baru terasa. Opss !!! Teringat Namawee lah pulak. Bile teringat dia. maka teringat… pulak kat orang Cina. Dulu masa di Malaysia, bapa aku saya ni sebuk jadi broker jual tanah. Tapi alhamdulillah lah, nasib baik bapak aku saya ni jadi broker jual tanah kat orang Melayu je. Dulu jugak, aku saya tahu yang cina ni suka sangat cari tanah dan kini aku saya tahu sebab apa mereka ni nak sangat tanah. Kita orang melayu pulak, sebuk nak jual tanah. Dahtu jual kat cina pulak tu. Kalo orang cakap cina ni otak meniaga, saya rasa memang betul pun. Meniaga nak untung je. Menipu belakang kira. Tapi bukan semua orang macam tu.  Apa yang penting, bila teringat Namawee tu, teringat kita ni orang melayu yang Islam makin lama makin kena pijak. Tapi aku saya tahu juga, yang semangat melayu pantang kena pijak, cuma tak sedar yang diri tu kena pijak. Apa taknya, masing-masing dok pikir macam mana nak ‘mengkayakan’ diri sendiri je. Sudahnya, semua perkara fikir untuk hari tu je, tapi tak fikir untuk masa depan. Semua benda nak fikir untuk dia, untuk orang lain tidak. That’s whylah sekarang ni kita kena sedar dan bertindak sebelum orang-orang seperti Namawee yang aku tak leh lupa tindakan ‘kuang hajo’ nya itu muncul lagi. Dan tak lupa juga orang melayu yang memang sifatnya suka memijak-mijak orang. Tak kira yang dipijak tu orang melayu ke, atau bukan. Dah tu, Islam diperlekeh. Bertaubatlah. Sekadar ingin koreksi kehidupan kita sebagai anak melayu Islam.  Apa-pun, tanya pada diri kita, siapa kita sebenarnya? dan bertindaklah sebelum dipijak. Islam Hual Hal.

2 Responses to “Namawee Yang Ku Ingati !!!”


  1. 1 osman Ogos 19, 2007 at 12:38 am

    Dia akan sedar bila balik malaysia nanti… :)hidup atau mati..

  2. 2 melayubodoh Ogos 21, 2007 at 2:39 am

    Memang pun…. Melayu pandai, pandai sangat2.. ameen (komen yg telah di edit)


Tinggalkan Jawapan

" Sesungguhnya setiap keturunan anak adam ada melakukan kesilapan, dan sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan adalah orang-orang yang bertaubat . Allah maha pengampun, janganlah kau putus asa. "

My Entries

Hits Counter

  • 107,818 Pengunjung

